CLEJA – IERI, AZI ŞI MÂINE

Duminică, 11 Septembrie 2011

Se întămpla în urmă cu trei ani….

Filed under: Uncategorized — zulu @ 1:08 pm

„Ce înseamnă a manipula?”

Ora de conştientizare. „Profesori” – Felicitas, bibliotecara satului şi Isidor Ştirbu, membru al Asociaţiei Romano-Catolicilor „Dumitru Mărtinaş”. Nu-şi spun ceangăi, ci români. Cele şase fete s-au aşezat în faţa lor, la o masă din bibliotecă.

-„De ce vreţi voi să învăţaţi maghiara?”, întreabă Felicitas.

-„Ca să ştim o limbă străină, cine ştie ce se întâmplă mai târziu şi poate o să avem nevoie. Şi, dacă tot e gratis…”, răspunde una.

-Sare colega: „O profesoară unguroaică ne-a spus că înainte la noi se vorbea maghiară curată şi cu timpul s-a (neîncrezătoare)… românizat. Şi ei au venit să reînnoiască limba, cumva. Dar nu ştiu dacă să cred asta”.

-Dar „de ce cred ele că le-au sosit profesori de maghiară şi nu de engleză”? Tăcere. Fetele se privesc ca la lecţie, când ai răspunsul corect, dar nu-l dai, de teamă să nu greşeşti. Claudiei i se mişcă buzele, dar nu se aude nimic. Apoi, în şoaptă:

-„Ca să, ăăăă, ne atragă?”. Colegele o privesc îngrozite, ca şi când Claudia le-ar fi citit gândurile. E prima dată când vorbesc despre asta.

-„Pe site-ul Asociaţiei Maghiarilor Ceangăi scrie că profesorii voştri sunt angajaţi să vă predea etnologie maghiară. Nu limbă”, zice Isidor.

Felicitas deschide dicţionarul şi, rar de tot, le citeşte definiţia cuvântului „etnologie” – ştiinţă care se ocupă cu studiul caracterelor etnice, cu structura şi evoluţia popoarelor.Închide dicţionarul. Fetele n-o mai ascultă. Încep să se întrebe una pe alta:

-„Cum s-ar zice… ăăăăă…. din români să fim maghiari?”. Claudia scutură din cap: „Nu, nu, e imposibil, noi suntem în România, nu în Ungaria”.

Isidor îi explică cum că ungurii de la asociaţie ar încerca să introducă obligatoriu limba maghiară în şcoli, iar că asta nu o pot face decât dacă-i conving şi pe ceangăi.

-„Nu e nimic rău în a şti şi această limbă, dar nu mi-ar conveni ca copiii mei să vorbească numai maghiară”, îi răspunde ea.

Felicitas le şochează cu încă o întrebare:

-„Voi ştiţi ce înseamnă a manipula?”.

Nota admin. blog : Da Felicitas, ştim…tocmai ce aţi făcut voi se cheamă manipulare, adică „actul de a influenţa sau de a persuada  executat desăvarşit

Puii de ceangăi, cazuri sociale

„98% dintre copiii care vin la cursurile astea sunt cazuri sociale. Ca să-i atragă, asociaţia nu le oferă numai bani, ci şi alimente. Eu sunt ceangău get-beget, dar nu ştiu ceangăieşte, vorbesc numai româneşte. La noi, tinerii mai ştiu pe ceangăieşte doar înjurăturile. Mie îmi place România, vreau să trăiesc aici. Am refuzat ofertă de muncă de mii de euro în Dubai, deşi aici câştig mai puţin”, spune Isidor. „Ştiu un român care predă maghiară copiilor ceangăi, îi învaţă şi dansuri populare ungureşti. Mi-a zis că lucrează cu copii între 6 şi 14 ani, că ăştia sunt mai influenţabili. El primeşte bani pentru asta, mi-a zis că o ia ca pe o afacere şi că nu vrea să se gândească dacă e rău, sau e bine”. Domnii de la judeţ s-au supărat pe cursurile de limbă maghiară. Inspectoratul Judeţean Bacău a dat în judecată Asociaţia Maghiarilor Ceangăi, cerând desfiinţarea acesteia. Însă a pierdut.

Adrian Solomon, preşedintele asociaţiei, ne-a explicat aşa: „Ceangăii vorbesc o maghiară arhaică, fiindcă aici nu s-a produs niciodată reînnoirea limbii, ca în Ungaria. Sate întregi ca Faraoani, Cleja sau Pustiana sunt comunităţi compacte  de ceangăi de origine maghiară, dar oamenii au fost educaţi că sunt români. De asta, în locurile unde copiii mai înţeleg maghiara, am angajat referenţi care să facă cu ei activităţi extraşcolare”. Însă de la „ora de conştientizare” din bibliotecă, activităţile extraşcolare parcă nu mai merg aşa de bine. Isidor Ştirbu zice că, după asta, fetele s-au sfătuit între ele şi şi-au luat o pauză de maghiară.

Integral AICI

12 comentarii »

  1. Am vrut să aflu mai multe despre acest Isidor Ştirbu şi google mi-a dat ocazia!
    Păi să-mi fie cu iertare, dar când ai interese faci pe dracu’ n patru şi te dai de partea care îţi dă de ale gurii! …aşa este şi cazul lui: mult subiectivism şi un individ care îndeamnă să-ţi uiţi limba maternă…că de origini, nu putem aborda subiectul, mai are de citit istorie…şi nu din aia comandată pe placul urechilor asociaţiei mărtinaş💡

    Comentariu de zulu — Duminică, 11 Septembrie 2011 @ 1:19 pm

    • cateva comentarii la articolul prezentat mai sus. au fost scrise chiar atunci dupa cum vedetzi.

      #2 plesa 14 words
      26.05.2008 21:38
      o initiativa laudabila! ceangaii au masa genetica straina noua. si de aceea trebuie incurajata latura lor maghiara. ca vorba aia..”we gonna keep’em separated”.

      #5 otto
      27.05.2008 00:24
      ma da mare nume de roman are isidor asta.. sa-i fie rusine ca este ceangau, dar!!! nu cunoaste limba!

      #7 pishta
      27.05.2008 08:04
      intristator articol draga alina. probabil ca toleranta nu este un apanaj al tinerilor asa cum intoleranta nu este dobandita cu varsta. ceangai sunt unguri bejenari. au trecut muntii in moldova si chiar mai departe pentru a scapa de represiunea austriaca. povestea lor este aceeasi in toate manualele de istorie, mai putin in istoria de factura orwelliana promovata de partidul comunist roman si urmasii sai. initiativa acelor profesori de limba maghiara si etnologie este legitima si cred ca ar trebui aplicata si de catre romani, in zone din basarabia de pilda. contrainitiativa isidoriana are in schimb ceva jalnic si seamana cu aburirea copiilor „partajati” intr-un caz de divort. din punct de vedere european, orice asimilare este regretabila, inclusiv romanizarea completa a ceangailor. de ce nu pot fi lasati oamenii aceia sa-si redescopere originile si sa-si conserve bagajul etnic, cultural? pe cine deranjeaza? discutia de principiu este urmatoarea: decizia in cazul acelor copii revine parintilor, acesta este un fapt indiscutabil. demonizarea parintilor „vanduti” si dispusi sa-si „vanda” copiii pentru diverse avantaje materiale este o dovada de rea credinta jurnalistica. acei parinti sunt mai aproape de radacinile lor etnice, memoria lor inca functioneaza. cat despre uluitoarele avantaje materiale, acea suma de 300 de ron si, vai doamne, taberele pentru copii, sa fim seriosi, sunt o dovada mai degraba a saraciei in care sunt tinuti acei oameni, ca si in alte zone provinciale, de camarila politica care a confiscat statul roman din ’48 incoace. avantajele materiale sunt o practica comuna tuturor ong-urilor si de acestea beneficiaza, cum altfel, cei care accepta sa ia parte la programul specific acestora. revenind, articolul tau, mai degraba o stire, ar fi trebuit sa sune obiectiv asa: unii fac, altii desfac sau ceangaii, motiv de disputa intre ongurile din moldova. este atat de trist sa vezi un tanar gandind acrit, ca un batran. incearca sa tii capul sus si spiritul tanar.

      #16 comentariu
      27.05.2008 17:12
      e foarte straniu acest articol.nu reiese f bine daca autoarea dezaproba sau aproba aceste lectii.asta pare sa fie spre lauda ei,s ar crede ca vrea sa fie neutra,dar pare mai degraba ca nu stie ce vrea.
      inteleg ca niste copiierau incurajati financiar sa mearga la scoala,sa invete o limba straina,sa se joace si sa mearga in niste tabere.nu se mentioneaza in text niciun curs de terorism,nici de ninja.asta e de rau?sa inteeleg ca undomn isidor a vrut sa puna capat acestor cursuri,,,in consecinta copiii nu mai invata limba straina,nu mai merg in europam.nu mai merg la scoala dupa ore.raman mai degtraba pe strada,in saracia lor,si or sa vada peste ani de zile iasiul sau suceava.inteleg de aici ca asta e de bine.mi e greu sa cred ca moldova ar fi mediul potrivit unei indoctrinari maghiaresti periculoase,sau comunitatile astea ,din orice zona,unde este greu sa i faci sa invete in general si sa se miste.in directia unui spirit civic,comunitar,adica-ce basarabia?oamenii bogati ar trebui sa ofere burse saraciloor romani de la tara sau de la periferia lumii romanesti pt a invata limba romana si a merge la scoala.minusculele burse oferite de patriciu elevilor ar fi o idee,numai ca si ele sunt foarte restrictive,elevul trebuie sa fie genial ,tocilar si sarac lipit ca sa primeasca o frimitura de trei sute de lei de la masa bogatasilor.n ar trebui sa fii genial si sa nu ai dupa ce bea apa ca sa faci si tu o scoala decenta acolo.

      #17 nume
      27.05.2008 17:23
      cca mai mereu,comentariile de pe forum sunt mai utile decat articolul insusi.credeam ca e clar pt toata lumea ca de fapt autoarea,vorbind despre manipulare,se referea la isidor,iar citatele acelea erau date spre amuzamentul cititorului si ilustrarea aberatiei demersului isidorian.dar citind opiniie pe forum,am constatat ca nu gandeam clar.autoarea chiar s ar putea sa creada ca scoala respectiva era rea si ca isidor le a deschis mintea elevilor acelora.care manipulare e mai rea,cea facuta pe furis sau cea pe fata?intrebarea de ce credeti ca va vin profesori de maghiara,nu de engleza mi se pare de o prostie suprarealista.ce are a face una cu alta?chiar asa,ar fi fost interesant raspunsul primit si raspunsul la care se gandise cel care ibnnventase intrebarea.

      #18 awards
      27.05.2008 18:04
      acest articol este o incitare la ura .si ce daca se invata maghiara?cei care cred ca ceangaii sunt de origine romana sunt niste inculti.si daca ar fi ce-i rau sa stie o limba ,o cultura in plus acesti copii,mai cu seama ca parintii sunt deacord.si eu as dori sa invat inca o limba dar din pacate nu am timp si nici posibilitate materiala.

      Comentariu de gratzy — joi, 22 Septembrie 2011 @ 11:55 am

  2. De multe ori ma gandesc la cuvantul MANIPULARE si incep sa cred ca in Romania acest cuvant are alte origini …pun accent pe doua parti ale cuvantului: MANI cred ca la noi vine de la Bani, bani obtinuti prin PULAREA prostimii…. (in acest caz banii platiti de enoriasi bisericii care le umple capul cu baliverne prin aceasta asociatie, in loc sa se ocupe cu partea spirituala sufleteasca a poporului).

    Comentariu de Paul — Duminică, 11 Septembrie 2011 @ 5:54 pm

  3. Administrator : am ridicat comentariul pe blog ca topic

    Vichilix Somușca

    Comentariu de vichilix — miercuri, 14 Septembrie 2011 @ 1:50 pm

  4. […] Filed under: Uncategorized — zulu @ 8:44 pm Vichilix Somușca/ Primul paroh din sat a fost părintele Gherghina Ioan, pentru noi cunoscut sub numele de Gyorgyine […]

    Pingback de Preotul Satului « CLEJA – IERI, AZI ŞI MÂINE — miercuri, 14 Septembrie 2011 @ 8:51 pm

  5. Valy.Cat te pllatesc baietii?Asa ca sa stiu cu ce sa arunc in tine cand vii in Cleja………

    Comentariu de xyz — Duminică, 18 Septembrie 2011 @ 6:57 pm

    • Ca replică mă voi folosi de poveste…„Cine ridică primul piatra”
      Demult, trăia într-un sat un brutar renumit pentru pâinea sa. Dar, într-o zi, brutarului i se păru că sunt cam uşoare bucăţile de unt pe care tocmai le cumpărase de la un ţăran şi le aşeză pe cântar. Când colo, ce să vezi ?! În loc de 1 kg, cât trebuia să aibă o bucată, fiecare cântărea doar 800 de grame. Supărat foc, omul s-a dus degrabă la judecătorie, spunând că ţăranul înşală lumea şi cerând, bineînţeles, pedepsirea acestuia.

      N-au trecut nici două ceasuri şi ţăranul a fost adus în faţa judecătorului, care l-a ameninţat:

      – Dacă este adevărat ce spune brutarul, că îi înşeli pe oameni la cântar, te bag imediat la închisoare.

      – Să-mi fie iertat – zise ţăranul – dar sunt nevinovat.

      – Cum îndrăzneşti să minţi ? – sări brutarul. Chiar astăzi am cumpărat aceste bucăţi de unt de la tine. Domnule judecător, trebuie să-l închideţi pe acest şarlatan, care a încercat să mă păcălească!

      – Aşa este, omule ? – spuse atunci judecătorul. Este untul acesta al tău ?

      – Al meu este, însă, vedeţi dumneavoastă, eu nu am prea mulţi bani. Mi-am cumpărat un cântar, dar nu am mai avut bani şi pentru greutăţi, aşa că pun unt pe un braţ al cântarului, iar pe celălalt pun o pâine de-a brutarului, care – zice el – are 1 kg. Acum, dacă pâinea brutarului n-a avut 1 kg, eu ce vină am ?

      Auzind una ca asta, judecătorul a cântărit imediat o pâine şi, într-adevăr, aceasta nu avea decât 800 de g. În locul ţăranului, la închisoare a ajuns adevăratul vinovat, brutarul, care nu doar că înşela oamenii, dar mai dorea şi să fie aspru pedepsit cel care ar fi făcut exact ca el.

      Cel ce vrea să înşele, singur se înşală. Chiar dacă nu vede nici un om greşeala sa, Dumnezeu îi vede păcatul; iar atunci când îl mai descoperă şi oamenii, ruşinea este cu atât mai mare.

      Comentariu de zulu — luni, 19 Septembrie 2011 @ 10:47 pm

  6. @Isidor Ştirbu
    Nu de frică, dar m-am dumirit😈😉 . Într-adevăr, n-am citat sursa şi o voi face amu (AICI), Îmi cer scuze celor de la Gândul şi-n special doamnei Alina BĂDĂLAN TURCITU pentru omisiune, dar nici minciuna ta nu stă în picioare. Fragmentele din articol îşi păstrează acurateţea, inclusiv ghilimelele şi n-am violat cuvintele..iar unde am simţit nevoia să intervin cu o remarcă, am subliniat❗
    La primul comentariu draghe…este părerea mea , formată din ce îmi spune „goagăl” pe forumul vostru !…pe care nu mi-o poţi impune …

    PS. Şi de bun simţ ! Când suni persoane particulare pe care nu le cunoşti , nu îţi ascunde numărul de telefon şi nu ameninţa cu avocaţi şi citaţii…iar dacă vrei să-ţi exprimi opinia, o poţi face liber pe blog, fără oprelişti . Blogul are liber la comentarii… nu are moderare …şterg doar comentariile în care se înjură !

    Comentariu de zulu — vineri, 7 Octombrie 2011 @ 3:18 pm

    • Ca să vă scot din ceaţa în care v-am băgat, deoarece văd că subiectul este vizitat, am să povestesc pe scurt fapta consumată între mine şi numitul Isidor Ştirbu, dacă e să dau crezare unui telefon anonim❗
      În jurul prâzului am fost sunat cu număr ascuns de cineva care s-a recomandat Isidor Ştirbu. L-am întrebat în prima fază de ce mă sună cu număr ascuns…mi-a replicat că aşa au telefoanele setate la asociaţie. Deloc plauzibil pentru cineva care se respectă, dar… În fine ! Domnul era revoltat pentru părerea exprimată în articolul (toate aparţin autoarei în afară de cel subliniat :!:) preluat din Gândul şi că nu mi-am cerut permisiunea de a publica fragmentele plus că n-am indicat sursa ….Mi-a cerut adresa de domiciliu unde să fiu citat de către instanţă, pentru că avocaţii asociaţiei vor să depună în instanţă un dosar prin care să ceară despăgubiri materiale şi morale …probabil.
      Că dacă nu-i dau adresa…se duce la primăria Cleja …bla, bla , bla…Din acel moment am întrerupt discuţia pentru că nu voiam să-mi stric restul zilei din cauza unui nene care nu înţelege libertatea de exprimare şi nici faptul că orice individ de pe planeta pământ are drept la opinie, care poate să convină sau nu „audienţei”!

      Comentariu de zulu — vineri, 7 Octombrie 2011 @ 9:11 pm

  7. Eu nu sunt român pentru că mama m-a învăţat româneşte acasă, ci pentru că limba română reprezintă un simbol al comunităţii şi un factor de coeziune a acesteia. Aceasta este diferenţa între mine şi un maghiar care vorbeşte româneşte. De exemplu, poate sâ-mi demonstreze cineva că mă trag din greci, dar această dovadă nu mă transformă în grec, chiar dacă învăţ limba, deoarece nu reprezintă un factor de coeziune, ci rămân un simplu vorbitor de greacă. Dacii s-au romanizat prin faptul că elementele de coeziune ale comunităţii lor au fost înlocuite cu alte elemnte specifice lumii romane, aşa s-a întâmplat cu românii în Secuime, cu maghiari în Moldova, fenomenul asimilării, aculturaţiei sau al schimbărilor interculturale fiind normal la contactul între două comunităţi. V-aţi întrebat de ce mulţi locuitori ai comunei îşi spun când sunt întrebaţi ce sunt ei, că sunt catolici. Pentru că religia catolică are statut de simbol al comunităţii şi de factor de coeziune mai puternic decât limba română sau maghiară. Este aşadar posibil ca cineva cu strămoşi maghiari, să nu fie maghiar, deoarece etnia este un element social, o formă de apartenenţă, ea nefiind născută sau moştenită. Din acest motiv la recensăminte apartenenţa etnică nu se demonstrează. În facultate am avut o colegă de cămin care avea bunicii de patru etnii diferite: maghiară, germană, rusă şi greacă, iar ea spunea că e româncă. Cine poate demonstra ce etnie avea?! Întrebarea pe care să vi-o puneţi nu este ce erau strămoşii mei, ci ce sunt eu?

    Comentariu de Costin — vineri, 17 Februarie 2012 @ 11:01 am

    • Domnule dragă,
      Limba maternă este factor de coeziune a familiei, fiind prima limbă învăţaţă de individ❗

      Comentariu de zulu — Duminică, 19 Februarie 2012 @ 8:28 pm

  8. Corect. Aici mă refeream la comunitatea etnică. Este posibil ca urmaşii unei familii din motive obiective sau subiective să piardă limba maternă ca factor de coeziune. Este necesar, dar nu suficient ca ei să reînveţe limba.

    Comentariu de Costin — luni, 20 Februarie 2012 @ 8:06 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Blog la WordPress.com.

